SPANNING GEVANGEN EN ONTLADEN
Bij de keramiek van Marineke Leijenhorst

Marineke Leijenhorst bouwt haar beelden op uit drie delen.
Dit heeft te maken met de grootte van de oven en het gewicht.
Drie losse delen zijn beter te hanteren en te verplaatsen.

De beelden zijn menshoog om ze indringender te laten over komen.

De beelden worden niet geglazuurd zodat de pure structuur en kleur bewaard blijft.

De figuren zijn strak en geabstraheerd, behalve de handen die -vaak ambivalente- emoties uitdrukken.

De stand van de handen geeft aanleiding tot verschillende interpretaties.
De beelden hebben geen hoofd om de aandacht niet van de handen af te leiden.



..... "Ik begin met een plan.
Al werkende kijk ik naar de vorm die ontstaat en evalueer keuzes.

Ik denk o.a na over:

Wat gebeurt er als een vrouw
zich wil bevrijden;
Hoe doet ze dat;
Welke reacties roept dat op?

Hoe gaat een vrouw om met geweld?

Wat zou de missie van een vrouwenleger zijn?

 

 

 

Al werkende probeer ik steeds nieuwe dingen uit.
Bijvoorbeeld:

De beweging van de handen wordt soepeler, ik voeg af en toe wat kleur toe en bewerk de huid soms met redelijk subtiele krassen"....